setiap hari perlu enjoy!!!!

Thursday, March 17, 2011

the sinking of japan ;(


" keadaan jepun yang di landa tsunami pada jumaat minggu lepas, mmg benar2 memberi kesan kepada saya...bahawa hidup ini terlalu singkat dan perlu di harungi tidak kira apapun yang terjadi...malah kisah tsunami kejam yang melanda jepun mengingatkan kepada sebuah cerita mengenai kemusnahan jepun yang teruk sehingga satu langkah drastik telah diambil demi untuk menyelamatkan jepun...ia seolah realiti, melihatkan keadaan masyarakat jepun beratur menunggu giliran untuk membeli makanan, menyelamatkan diri, mencari sisa barang yang masih boleh pakai di celah timbunan runtuhan mmg sama seperti yang saya lihat di dalam movie itu...cuma bezanya, kini ia adalah realiti...bagaimana takutnya saya ketika menonton movie itu, begitu jugalah takutnya saya pada tsunami yang terjadi skng ini...kemusnahan yang di sebabkan oleh tsunami sangat teruk..soalnya skng, adakah jepun mampu bangkit semula selepas kejatuhan ini??? saya yakin iya, kerana jepun pernah terlibat dalam kemusnahan yang sama akibat bom atom berpuluh tahun yang lalu kerana perang dunia ke 2..dan sekarang berhadapan dengan 3 bencana sekaligus tsunami, gempa bumi dan radiasi nuklear...keadaan ini benar2 menakutkan...pokoknya, banyakkan berdoa agar di jauhkan dr sebarang malapetaka....amin...dan takziah buat rakyat jepun yang kehilangan keluarga dan sanak saudara...semoga ada hikmah di sebalik semua yang terjadi ini "

" saya salah sorg peminat kartun2 dr jepun...sejak dr kecil mhadap doraemon, shin chan, sailormoon, dragon ball, card captor sakura, eiji dan terlalu byk lagi utk di senaraikan...mbesar dgn kartun sbegitu mmg byk mberi kngn manis...baik buruk lucu pahit semua menjadi satu...malah saya pernah bercerita episod by episod dgn gaya suara shin chan ketika brada di part 1 dulu semasa di kampus kpd rakan sekuliah krn terlewat dtg akibat di tahan di pusat kesihatan gara2 demam teruk dan batuk teruk kerana kehilangan suara...tapi skng apabila mbuka tv dan terlihat kartun2 dr jepun...saya jadi sebak, mungkin krn sedey terkenang cerita2 lama dan separuh mungkin kerana tragedi bencana tsunami yg melanda...."


No comments:

Post a Comment