setiap hari perlu enjoy!!!!

Thursday, December 2, 2010

about you now...


newsflash: si dia message saya di pagi hari dgn pesanan dr sab...abah jiji dah meninggal...






semasa baca sms si dia di pagi hari...saya termenung panjang di birai katil...lantai jadi sejuk menggigit2 kaki saya...saya cepat2 menarik kaki...saya tidak tahu apa perasaan saya...sedih ada...terkejut ada...tak percaya ada...semua bercampur baur...berkali2 saya tanya pada si dia...betulkah itu pesanan cik sab...si dia cakap iya...saya termenung panjang...cuaca sejuk tidak dapat menyejukkan hati saya...lama saya diam...dalam langkah perlahan saya bersiap untuk pulang ke puncak alam...hutan duka menyimpan segala rahsia bagi saya...saya akhirnya menggagahkan diri pergi ke rumah arwah abah...sesuatu yg saya cuba elakkan selama setahun yg lalu...bukan tidak mahu...cuma masanya tidak sesuai...tapi kini, sesuai atau tidak...saya gagahkan juga...

saya tiba di rumah itu...suasananya muram...gelap...tidak ceria...tidak seperti hari2 dulu...jika setiap kali saya pulang...akan ada abah duduk di anjung rumah menaiki buaian dan suara kuatnya bertanya khabar...wajah manisnya jelas kelihatan...tiada lagi abah yg suka belikan saya air 100 plus setiap kali saya merengek dahaga kerana cuaca panas...tiada lagi abah yg akn ada utk saya setiap kali saya perlu sesuatu...cuma selepas peristiwa itu bt saya jelak utk balik kerana saya benci sesuatu itu..selama setahun saya tidak balik...selama setahun saya mengelak utk balik...banyak acara yg saya lepaskan...kerana perkara yg saya benci dan sampai mati pun saya akan ingat...cuma kali ini berbeza...saya jatuhkan semua kebenciaan saya kerana abah...

sewaktu saya jejak kaki...air mata sudah bergenang...tapi saya tahan...tapi saat kak ros memeluk saya sambil berulang kali mgatakan abah sudah tiada...saya tidak tertahan lagi...saya lihat emak sudah terbaring di sudut rumah...saya tidak berani mengejutkan dia...wajah mak kelihatan sangat penat...hati saya masih was2...saya masih tidak percaya...saya rasa seperti abah masih ada di dalam rumah itu...masih memerhati saya...saya tidak percaya abah sudah pergi...emak terjaga dan saya memeluk cium mak...mak berulang kali mengatakan abah sering bertanya tentang saya...mana nani, tanak balik dah ke kat rumah ini, bila nak dtg, nape tak telefon...saya jadi hiba...saya teringat kali last saya memeluk dan mencium abah adalah setahun yg lalu bila abah menghantar saya ke kampus selepas saya berkeras mahu pulang ke kampus...

mak tanya saya...saya pernah telefon abah ke? saya termenung jauh...sungguh selama setahun saya pergi sejak peristiwa itu saya tidak pernah menelefon abah...hati rasa tergerak...tapi tidak berani...lalu saya simpan saja niat itu...hajat ingin datang...tapi tidak ada transport...kalo di ikot saya memang anak derhaka...derhaka pada abah...sehingga hari abah pergi baru saya munculkan diri...saya tidak dapat terima abah pergi tinggalkan kami semua...saya percaya abah masih ada...itu yg saya percaya...



" can we change yesterday back around???,
coz i know how i feel about you now...
i was dumb, i was wrong to let you down....
coz i know how i feel about you now...."


No comments:

Post a Comment